Behang dat geen behang was, friet op vrijdag, een lampje meer graag en geel is zo gek nog niet.

21 april 2021 - Nederland, Nederland

Op dit moment ben ik op een reis die verbouwing heet. Mijn nieuw verworven stekkie ondergaat een ware metamorfose. Ja, deze keer heb ik dan ook een hele lange titel voor de ‘reis’blog. Met minder zou ik de afgelopen 4 weken niet kunnen omschrijven.

Het begon met vernieuwen van de badkamer en toilet. Die waren met lekkende kranen, kapotte tegels en roest in het bad echt wel toe aan een nieuwe inrichting. Eenmaal het huis geleverd zie je pas echt wat er nog te gebeuren staat. De verbouwing heeft gaandeweg dan ook iets andere vormen aangenomen dan initieel bedacht, maar langzaam worden de contouren van de vernieuwing steeds duidelijker.

Behang dat geen behang bleek.

Het is woensdag, dag 1 na levering van het huis. Ik sta met de behangstomer, mijn klustenue en met berusting te staren naar de muur. De aannemer was overtuigd dat er bouwbehang op zou zitten. Ik staar me suf, maar zie geen behang. Ben ik nou gek?? Ik heb toch maar even gewacht tot de middag en aannemer nog maar een keer gevraagd: “Waar zit het behang dan eigenlijk want ik zie niks zitten”. Na nog meer gestaar naar de muren en wat gepluk met een mesje aan de muur kwam de conclusie: er zit geen behang op. Tsja, nu zat ik niet te wachten op dagenlang behang trekken, dus het was vooral goed nieuws. Daarna kwam de volgende verrassing “morgen starten we met slopen”. Say again? Morgen?! Oei, daar had ik niet op gerekend, maar hé prima.

De fase behang trekken werd terstond verwisseld voor: ga stroken stucloper leggen, kom tot de conclusie dat je te weinig tape hebt gekocht om alle banen aan elkaar te plakken, rij langs bij de aannemer om een keuzeboek te halen voor deuren en ga voor 17.00 die behangstomer terugbrengen die niet nodig is. Tot zover dag 1.

Vrijdag is frietdag.

Vrijdag ben ik gaan kijken hoe het gaat en had zelf ook wat klusambities. Nou, dan loop je het huis binnen, staan daar aantal bouw-, en timmerlui in je huis potje kabaal te maken, want de sloop was in volle gang.  Oef, arme buren dacht ik nog. Had ze al wel gewaarschuwd, maar wat was ik blij met mijn koptelefoon tegen de herrie. Na kennisgemaakt te hebben met een leuk bouwteam,  gingen zij verder met slopen en ik ben plinten gaan weghalen en meer van die kleine klusjes. Verder e.e.a. aan spullen nog weggehaald uit het huis, want het was al een grote stofboel. Tijdens de lunch is er friet gehaald. Inmiddels weet ik, vrijdag = frietdag. Met het lekkere weer hebben we buiten gegeten en daarna weer door. Mooi om te zien hoe ze het aanpakken, vol gas ertegenaan en met veel kennis van zaken zie je je huis veranderen.

Binnen 3 dagen ging het van

20210324_185244

Naar

20210328_101928

Je hebt er nooit genoeg

Ken je dat? Thuiswerken met een laptop, misschien een tweede scherm, een telefoon en draadloos toetsenbord die je soms moet opladen, de printer een lampje (of 2), een wifi booster en ga zo maar door. En dan dus 2 stopcontacten in de buurt hebben. Dat is een feest voor de verlengsnoeren. Ze liggen bij mij echt op IEDERE kamer. Wat zegt dat over mijn elek gebruik denk ik dan…maar ja alles gaat op elek. Een lamp in de woonkamer, een magnetron, koffiezetapparaat, waterkoker. In dit nieuwe huis stond o.a. op de planning: vervangen van aan elkaar geknoopte draden met kroonstenen en toen kwam dé vraag : “We zijn er nu toch, heb je nog meer wensen?” Een moment van ver’licht’ing  kwam in mijn hoofd en daarna volgde een glimlach. “Nou, nu je het toch vraagt…”en voor ik het wist had ik in het weekend een waar lichtplan gemaakt. Op maat met een verveelvoudiging van stopcontacten en lichtpunten. Heel eerlijk, je hebt er nooit genoeg van. Kom ik dan nu eindelijk een keer van die verlengsnoeren af? (ik ga volgend jaar nadenken over een energiebespaarplan, want met dat platte dak moet ik toch iets nuttigs kunnen doen).

Soms konden ze de kabels niet vinden. Je krijgt er naast meer elek punten een soort sterrenstelsel op je plafond bij. Zomaar gratis en voor niks.

20210410_130956 (2)

Op een grote paddenstoel, geel, blauw met neonroze stippen…..

De eerste weken is het ongelooflijk hard gegaan. Naast badkamer en toilet is gewerkt aan ventilatie vernieuwing, elektra vernieuwing, zijn alle houten planken verdwenen van het plafond, is er geen plint meer te bekennen en is gestart aan tegelen van de badkamer en inbouwen van paar sanitaire zaken. Toen ging stuc aan de gang! Wow, het hele huis werd geel en blauw en ik had al van die mooie neon roze stippen vanuit elek in de badkamer. Geel is zo gek nog niet, maar ehm ik ben toch wel blij als het zometeen een andere kleur krijgt 😊.

Het ziet er intussen vrij surrealistisch uit in huis met een blauwe toiletkamer, een gele badkamer en verder al heel groot deel gestuukt.

20210417_141503

Nu is het zaak om de stuc te laten drogen. Er komt alleen al uit de wand in de badkamer 140 liter water, dat moet allemaal verdampen. Maar tijd om te wachten is er niet, want voor je het weet staat de vloeren specialist voor de deur.

De reis duurt nog even voort. Over een paar weken een nieuwe blog met dan hopelijk wederom mooie resultaten.

Knuffel, Els

1. Peter:
    22 april 2021
    Ik denk dat onze kinderen 'friet op vrijdag' ook wel een erg goed idee vinden! ;-)
    Al veel gedaan hoor! Erg leuk om de vorderingen te zien. Ben benieuwd naar de volgende stappen!!
  2. Els:
    25 april 2021
    Ja, friet op vrijdag voor de kids doet het vast ook goed😀.

mooi hoe het zich vormt tot een opgeknapt huis. Wel intensief traject, denk nog 2 weken nodig. Kijk er naar uit om er ook echt te wonen.